čtvrtek 24. ledna 2019

Eliot/Quenting (The Magicians) - Komplikovaný vztah nebo queerbaiting?

Nedávno jsem začala koukat na seriál The Magicians, protože peer pressure and stuff. Věděla jsem, že tam je minimálně jedna neheterosexuální postava, ale nevěděla jsem k tomu nic bližšího, takže tenhle vztah pro mě nebyl jedním z důvodů, proč jsem seriál začala sledovat. Ale během sledování mě jejich interakce nutily přemýšlet nad tím, co tím tvůrci sledují, a z toho se zrodil tenhle článek.
Budu mluvit pouze o seriálu, protože knihy jsem ještě nečetla, takže nevím, jak moc se jejich vztah v seriálu podobá knižní předloze (jestli vůbec).

Varování: Spoilery (nejen) pro jejich dějovou linku (kdyby to nebylo dostatečně jasné)





S Eliotem i s Quentinem se seznámíme hned v první epizodě seriálu. Quentin působí jako typický bílý heterosexuální hrdina (kterých máme všude tunu) a dost brzy je jasné, že se dá dohromady s Alice, protože tak heterosexuální vztahy v médiích fungují. Jak je tam chlap a ženská a promluví spolu tři věty, tak se musí dát dohromady. A ano, uvědomuji si, že tohle je nejspíš podle knižní předlohy, ale upřímně, Alice mě na začátku jako postava absolutně nezaujala. Většinou jsem velká fanynka takových těch typických "šprtek" (které jsou stejně tak silné, jako jsou inteligentní). Willow z Buffy je jedna z mých nejoblíbenějších postav vůbec. Ale Alice jsem to už od začátku nevěřila. Přijde mi, že se úplně netrefili do výběru herečky (ale to je samozřejmě subjektivní názor a spousta z vás se mnou nemusí souhlasit). V pozdějších epizodách už mám Alice mnohem radši a taky si myslím, že ta nová Alice Olivii (herečce, co jí hraje) sedla mnohem víc. Ale v tu chvíli už jsou Quentin a Alice úplně jinde a taky tam potenciál pro vztah nevidím. Celkově mi chemie mezi nimi přišlo pomálu a už na začátku jsem protáčela oči v sloup nad tím, jak klišé jejich vztah je. A to i předtím, než mě vůbec napadlo, že by Quentin nemusel být hetero, takže tahle nelibost k jeho vztahu s Alice nesouvisela s Eliotem (ve skutečnosti se mi hodně líbila myšlenka, že by se dal dohromady s Julií, i když to je taky klišé; nebyl by to ideální vztah, ale určitě by byl zajímavý).

Eliot působí už od začátku jako stereotypní vedlejší gay postava a trochu jsem se bála toho, že to tak i zůstane. Nakonec však Eliot dostane zásadní roli v příběhu a zjistíme, že je ve skutečnosti velmi odlišný od toho Eliota, kterého nám na začátku představili. Můžeme se určitě dohadovat ohledně toho, jak dobrá nebo špatná reprezentace Eliot je, ale i tak jsem si ho oblíbila. Jeho zálibu v Quentinovi můžeme vidět už od začátku. Když se Margot s Quentinem setká poprvé, prohlásí, že Quentin není až tak hezkej (jak jí Eliot tvrdil) a celkově má v průběhu prvních pár dílů poznámky k tomu, že nechápe, co na něm Eliot vidí. Eliot se snaží Quentina i opít (a pravděpodobně svést), často se ho dotýká a snaží se získat si jeho důvěru. Je zřejmé, že o něj má zájem a Quentin si to uvědomuje. To můžeme krásně vidět v epizodě, kde je Quentin uvězněný ve vlastní mysli a Eliot tam s ním otevřeně flirtuje (a dovoluje si až příliš, což mě nutí přemýšlet o tom, jestli to tak Quentin vnímá i v realitě a myslí si, že to Eliot přehání a je mu to nepříjemné).

První epizoda, kde uvidíme, že to možná není až tak jednostranné je ta, kde se spolu Eliot, Quentin a Margo vyspí. To, že se Margo s Quentinem začnou líbat jsem čekala (protože to bylo víc než očividný), ale že se k nim přidá i Eliot, to jsem nečekala (když na to koukám zpětně, tak mě to ale nepřekvapuje). Každopádně trojka s holkou není úplně to, co bych od Quentina chtěla. Působí to takovým tím "no homo" způsobem. Jakože okay, něco spolu měli, ale byla tam i vagína, takže je to v pohodě. Takhle jsem to viděla po shlédnutí té epizody a nedělala jsem si větší naděje na to, že se dočkáme něčeho víc.

Postupně však krásných momentů mezi nimi přibývá a působí to, že je mezi nimi něco víc než jen přátelství. Ale samozřejmě, Quentin pořád ještě čumí hlavně po ženských a Eliot má trochu jiný starosti, protože musí vládnout Filorii a vzít si ženskou, chudáček můj malej. Jakože Fen je úžasná a krásná a vůbec, ale Eliot by radši chlapa. Což se teda pak málem stane, protože překvápko, ve Filorii si může král (ano, patriarchát, fujtajbl) vzít manželku a manžela (polyamorní bisexuálové, jásejte). Jak jsem řekla, jsou tam nějaké krásné momenty jako korunovace a i to, jak Quentina Eliot objímá, když si Quentin myslí, že Alice je mrtvá, je úžasně něžné gesto. A je toho víc.

Explicitně "gay" jsou ale až v páté epizodě třetí série, kdy se dostanou do minulosti ve Filorii a prožijí spolu celý život. Je tam ale zase "no homo" faktor. Quentin s Eliotem se políbí (a možná něco víc), ale pak Quentin potká holku, má s ní dítě a holka umře/opustí ho. Eliot s Quentinem potom to dítě vychovávají spolu. Není tam ale nikde další polibek, není tam nikde vyznání, není zřejmé, jestli tam ta holka byla jen proto, aby spolu Eliot a Quentin mohli vychovávat syna a nebo jestli tam skutečně je pro ten "no homo" faktor. Bohužel jsem ani tvůrce neslyšela se k tomuto tématu vyjádřit. O této epizodě mluví neustále (hlavně proto, že je jednou z nejoblíbenějších u diváků), ale neslyšela jsem je nikdy mluvit o tom, proč měli tu potřebu tam tu holku nacpat (pokud jde o bisexuální poly vztah, tak jsem pro všema deseti, ale 100% zřejmé to z té epizody není, což mě dost zklamalo). Mají ovšem velký plus za to, že na konci té epizody si z nějakýho důvodu pamatují, co spolu prožili. Mohli to kompletně smést ze stolu s tím, že to byla alternativní realita a nic z toho se nestalo, ale neudělali to, což mi dává jistou naději. Po této epizodě následovala výprava za klíči a Quentin s Eliotem si moc vzájemné interakce neužili (i když nějaké to intimní objetí a pusa na čelo následovaly, což mě velice potěšilo).

Jak už jsem zmiňovala, slyšela jsem tvůrce i herce a herečky mluvit jak o té konkrétní epizodě, tak i o vztahu Eliota a Quentina. A podle toho, jak o tom mluví, tak Quentin je kanonicky bisexuální (přece jenom by se dalo říct, že jenom experimentuje nebo to byly jen malé výkyvy v jeho heterosexualitě) a mezi Eliotem a Quentinem něco skutečně je. Řekli přímo, že Quentin se do Eliota zamiloval a že by rádi pokračovali ve vykreslování jejich vztahu, ale bohužel v ději seriálu není dostatek místa (což jsem ochotná pochopit; většinu třetí série se ti dva ani neviděli). Taky absolutně všichni včetně Halea (Eliota) a Jasona (Quentin) ty dva shipují a chtěli by je vidět spolu víc.

Na závěr bych řekla, že o queerbaiting tak úplně nejde, ale bojím se toho, aby veškerá representace jejich vztahu neměla nějaký ten "no homo" faktor, protože to mě upřímně vytáčí. Pokud skutečně dostojí svým slovům a Eliot a Quentin se dají dohromady, tak už o The Magicians nikdy nezklapnu :))

Uvidíme, dneska by už měla být k dispozici první epizoda čtvrté série, kde všichni ztratili paměť a převzali jiné identity, takže jsem zvědavá, jestli ze vztahu Quentina a Eliota dokáží něco vykouzlit během této série. Každopádně to promo vypadá celkem slibně (ale odmítám si dělat naděje, už jsem byla zklamaná mockrát, takže jsem skeptická, ale malinko doufám).




A co si o tom myslíte vy?




Žádné komentáře:

Okomentovat